Prošlo je već više od godinu dana kako su, po ko zna koji put, posmrtni ostaci sa starog muslimanskog groblja na prostoru današnjeg Gradskog trga u Bijelom Polju, bili meta besprizornog skrnavljenja. Da podsjetimo, u okviru tzv. uređenja Trga, izvođeni su radovi na popločavanju i izgradnji kanalizacije koja je, gle čuda, prošla dijelom nekadašnjeg harema Hadži-Danuš hanumine džamije i mezaristana. Svi su, kao, bili iznenađeni kada su rovokopači počeli da lome ljudske skelete iako su, opet, svi znali da se tu nalazilo groblje.
Reakcije su, uglavnom, izostale. Ako izuzmemo tzv. “apel za dostojanstvo” Medžlisa Islamske zajednice Bijelo Polje da se “stručnjaci ne ometaju u radu, a posebno da se NE OBJAVLJUJU FOTOGRAFIJE posmrtnih ostataka rahmetlija. Razočaravajuće je da su takve fotografije na društvenim mrežama izvrgnute ismijavanju, pogrdnim komentarima i bespotrebnim raspravama, što dodatno stimuliše podizanje tenzija. Nije humano da tako postupamo prema kostima naših predaka…” (Facebook, Medžlis Islamske zajednice Bijelo Polje)
Naravno, kako vjerski, tako su nemušti ostali i tzv. zvanični predstavnici i “jedini legitimni zastupnici” Bošnjaka…
DEJA VU…
Hadži-Danuš hanumina džamija, koja se nalazila na mjestu današnjeg Gradskog trga, izgrađena je krajem XVII vijeka, teško oštećena 1944. godine, tokom bombardovanja “saveničke ” avijacije, da bi potpuno bila uklonjena nakon rata. Na dijelu gdje se nalazila džamija sagrađen je park, a na mezarevima spomenik palim borcima u NOR-u… (B. Agović: “Džamije u Crnoj gori”)
“…U ovom mezarju je bio pokopan i poznati alhamijado pjesnik i književnik hafiz Salih Gašević. Kao kolašinski kajmekam sa sjedištem u Šahovićima preveo je, na molbu domaćeg bošnjačkog življa, i prepjevao Mevlud Sulejmana Čelebije na bosanski jezik i osobno štampao njegovo prvo izdanje… Pred smrt je iz Šahovića, gdje nije imalo ljekara, prenesen u bijelo Polje, gdje je umro 1898-99. godine… Zemni ostaci Gaševića, zajedno sa njegovim nadgrobnim spomenikom, preneseni su u Gornje groblje u Lješnici kod Bijelog Polja, gdje se i sada nalaze. Prilikom ekshumacije u njegovom mezaru pronađena je sablja, simbol zvanja kajmekama. Nad mezarom Gaševića stoje dva nišana, ali, na žalost, oba oštećena. Uzglavnom nišanu je obijen turban, a nožni je po sredini prelomljen. Odbijeni dijelovi spomenika su nestali. Uzglavni nišan be turbana je visok 75 cm, širina mu iznosi 32 cm, a debljina svega 8 cm. Na jednoj strani uzglavnog spomenika nalazi se natpis na turskom jeziku, spisan u deset kosih redova lijepim neshtalik pismom. natpis (prevod M. Mujezinovića) glasi:
“Odličnici među kojima redovima su oni koji
znaju Kur’an naizust.” (hadis)
Srce, ne zavaravaj se prolaznim svijetom,
jer ćeš ga zaista jednog dana napustiti
i rastati se sa svojim prijateljima,
Kad smrt prispije dokinuće ti
gizdavu odjeću, kojom se ponosiš,
i umjesto nje obući će ti smrtnu košulju (ćefin)
Kolašinski kajmekam, Nikšićanin
Hafiz Salih Gašević.
Po hidžri 1316. (1898/99)”
(Takvim, 1973., sarajevo)
Mezar Hafiza Gaševića je gotovo neprepoznatljiv, a nišan utonuo u zemlju.
Nebriga odgovornih u Islamskoj zajednici nije ništa novo, a mnogi misle da se Gaševićev nišan nalazi u haremu Gradske džamije u Bijelom Polju.
Krajnje je nedopustiv takav odnos, pogotovo ako se uzme u obzir značaj Hafiza Gaševića za Crnu Goru u cjelosti, pa i šire.
Godine 2015., na inicijativu NVO “broj 19”, Mevlud hafiza Saliha Gaševića je zaštićen kao nematerijalno kulturno dobro Crne Gore.
Smatramo da bi trebalo insistirati kod lokalne samouprave, da se njegovi posmrtni ostaci vrate na mjesto prvobitnog zemnog počivališta, na gradski Trg u Bijelom Polju. To bi bilo najmanje što bi moglo da se učini u znak pokajanja za sve što je učinjeno Hadži-Danuš hanuminoj džamiji i mezarju.
Kako se uklapaju višestoljetni nišani u sarajevskim parkovima u centru grada i da li Bijelo Polje ima snage da povuče jedan takav potez?