Izgleda da nema kraja skrnavljenju mezarja u Starom Baru? Nakon ne tako davnog iskopavanja mezara kod Omerbašića džamije (preko pedeset) radi izgradnje zaobilaznice, a potom i ustupanja dijela Podgradskog i Kapetanovog mezarja zarad proširenja puta kod bolnice i Osnovne škole „Srbija“ (takođe raskopano na desetine mezara- nije utvrđen tačan broj!), ovih dana je Podgradsko groblje ponovo prekopavano kako bi se postavili stubovi Elektrodistribucije!
Prošlog petka oni koji su pošli na Džumu, mogli su vidjeti radnike angažovane oko masivnih betonskih stubova unutar Podgradskog mezarja. Nekolicina radnika rodom iz Makedonije je angažovana od strane Elektrodistribucije i, na naše pitanje šta se desilo sa kostima koje su vjerovatno nađene prilikom postavljanja stubova, odgovorili su da oni nijesu kopali rupe i da trenutno rade na uklanjanju tih stubova.
Radnici vidno raspoloženi, “potpomognuti” pivom, očigledno nemaju dileme zbog mjesta na kom su radno angažovani? A i zašto bi, ako je već nema onaj ko im je otključao kapiju i omogućio im radove? Makedonci su i sami bili iznenađeni da je neko uopšte dozvolio da se kopa na groblju i pitali su nas zašto se to nije spriječilo? Ne možemo ni pretpostaviti kako bi tek reagovali kada bi znali šta se sve prethodnih godina radilo na ovom i drugim muslimanskim grobljima?
Narednog dana, na „mjestu zločina“ zatičemo samo svježe utabanu zemlju i duž potpornog zida crvenim sprejom iscrtane strelice koje pokazuju smjer gdje su se nalazili stubovi. Kapija na ulazu u groblje je uredno zaključana.
U međuvremenu saznajemo da je Džematskom odboru prethodno prezentiran dopis kojim se traži saglasnost za zamjenu samo jednog starog stuba na samoj ivici Podgradskog groblja. Nakon što se uvidjelo da navedeno ne odgovara onome što se dešava na terenu, zahtijevano je da se stubovi uklone. Stekao se dojam da je u pitanju klasična podvala, a uslijedilo je i izvinjenje iz Elektrodistribucije.
Javašluk koji se niz godina manifestuje od strane jednog dijela rukovodstva barskog Odbora islamske zajednice, a na štetu vakufske imovine, srećom ovog puta nije realizovan do kraja i to zahvaljujući nekim članovima starobarskog džematskog Odbora.
Nadajmo se da će odgovorni u ovom Odboru uvidjeti da ni kontejnerima za smeće nije mjesto na prostoru koji je uvučen u parcelu Podgradskog groblja i da će s tim u vezi preduzeti odgovarajuće mjere. Isto tako i povodom domaćih životinja koje se često mogu vidjeti kako pasu unutar groblja.
Postavlja se pitanje kako je moguće da se po ko zna koji put prekopavaju starobarski mezari i da li će se konačno ustanoviti ko je za to odgovoran? U skladu sa Ustavom Islamske zajednice, odgovorne osobe su dužne da nadoknade nastalu štetu, a posljedice proistekle iz protivzakonitih aktivnosti nijesu pravno obavezujuće! Prekopavanje grobova je zakonski sankcionisano, a pogotovo ako se ima u vidu da to u ovom kao i svim prethodnim slučajevima rade nestručna lica!
Na oficijelnom sajtu barske Islamske zajednice, kao i drugim medijima, sredinom prošle godine objavljeno je da je “na parceli koja je od strane Opštine Bar uredjena za izgradnju objekta i ustupljena Islamskoj zajednici kao nadoknada za oduzetu lokaciju prilikom izgradnje zaobilaznice u Starom Baru, donator Anes Đulamerović finansirao izgradnju dva poslovna prostora koja je poklonio Islamskoj zajednici. Predsjednik Odbora Islamske zajednice SuljoMustafić je kazao da je ovaj vakuf veoma značajan jer je izgradjen na parceli kojom je opština kompenzirala oduzetu imovinu, a sam objekat je potvrda spremnosti vjernika u Baru da obogaćuju vakuf koji kao trajno dobro služi svim ljudima…”.
Ovo je samo jedna od više različitih verzija kojom se pokušava abolirati ustupanje dijela vakufske imovine, ali čelnici Islamske zajednice i lokalne samouprave nikako da usaglase iskaze tim povodom. To, nažalost, samo govori o oholosti jednih i drugih i njihovoj uvjerenosti da za to neće, makar na ovom svijetu, snositi nikakvu odgovornost. Kada je autor ovog teksta skrenuo pažnju jednom od aktera ovog dila barske IZ i Opštine, da je ustupanje dijela vakufa Omerbašića džamije u suprotnosti sa Ustavom Islamske zajednice Crne Gore, isti je lakonski odbrusio: „Ma kakav Ustav Islamske zajednice!“ Na podsjećanje da je to takođe protivno i pozitivnim zakonskim propisima i da se dotični donedavno nalazio na čelu državne institucije čiji zadatak je da se počinioci takvih i sličnih (ne)djela privode pravdi, isti je ućutao ni najmanje ne odajući utisak da je promijenio mišljenje.
Nažalost, pomenuti vakuf do danas nije priveden namjeni već i dalje stoji zaključan i prazan. Koliko smo uspjeli da saznamo, pojavio se vlasnik parcele koji zahtijeva poštovanje svojih imovinskih prava! Ispostavlja se da je Opština ustupila Islamskoj zajednici tuđi plac? To je samo još jedan primjer neodgovornog odnosa jednog broja bivših i sadašnjih čelnika barskog Odbora IZ i lokalne samouprave!