“Strah od vjerskog sukoba”
“…Građani katoličke vjeroispovijesti protestovali su zbog toga što su ‘komšije muslimani’, uništili prilaz…”
“Ovo nije vjerski problem, nego problem našeg sela”, tvrde Dinošani…
“Gradonačelnik Miomir Mugoša obećao da će ako bude neophodno angažovati policiju…”
Ovo su neki od naslova najčitanijeg crnogorskog dnevnog lista “Vijesti”, u vezi sa dešavanjima oko groblja u malesijskom selu Dinoša. Sadržina tekstova koji su tim povodom objavljivani, navodi na zaključak da je tamošnja situacija daleko od idilične slike:
“Pendrecima prokrčili put do kapele na groblju u Dinoši…Dinošane-muslimane policija otjerala sa puta koji vodi do groblja,uz upotrebu pendreka ali i psovke…Stotinjak mještana Malesije od jutra je bilo ispred mjesnog groblja u Dinoši, razdvojeni jakim policijskim kordonom koji je spriječio sukob…Dinošani- muslimani odlučni u namjeri da ni po koju cijenu ne dozvole održavanje saučešća u kapeli, a njihove komšije- katolici da baš tu odaju počast pokojnici čije je tijelo juče dopremljeno iz SAD…Katolici su optuživali muslimane čak i za terorizam…Nije pomoglo ni posredovanje ministra unutrašnjih poslova Raška Konjevića,, zamjenika gradonačelnika Vladana Vučelića, čelnih ljudi GO Tuzi Fadilja Kajošaja i Frana Ljuljđuraja, predsjednika MZ Dinoša Fadilja Ljuljanaja, funkcionera DUA i bivšeg ministra Hamdija Hasanija, odbornika SNP-a Kolje Ljuljđuraja…
Gradonačelnik Miomir Mugoša ocijenio da je riječ o primitivizmu i anticivilizacijskom činu, neshvatljivom za svako ljudsko biće…On je ocijenio da je riječ o problem na vjerskoj osnovi, među najbližim srodnicima, braćom i kumovima.
Glavni imam u Dinoši Bećir Đoković naglasio je da nije riječ o vjerskom sukobu i da Mugoša snosi odgovornost za nemilu situaciju jer je ‘odobrio’ organizovanje saučešća.
Isljam Pepić, glavni imam u Tuzima, misli da nije riječ o vjerskom sukobu. “Nijesam detaljno upoznat sa problemom osim ono što sam saznao iz medija. Koliko na osnovu toga mogu da sudim, mislim da nije problem ko je koje vjere nego odakle je ko…On vjeruje da bi rješenje ovog problema trebalo prepustiti mještanima…Pepić kaže da nije potrebno miješanje sa strane, ali jeste pomoć države…”
Nedžad Drešević iz Bošnjačke stranke, koji je u lokalnoj vlasti, smatra da problem nema veze sa politikom, jer ‘su se ovakve stvari dešavale i prije’.
Da je u Malesiji između komšija i sunarodnika, katolika i muslimana, dubok vjerski jaz i da ga političari produbljuju koristeći pri tom i žive i mrtve, jasno je svakome ko malo porazgovara sa ljudima iz tog kraja, posebno kada se podgriju strasti… kada je opet zavarničilo oko toga gdje se ko može žaliti i sahranjivati. Vjerska netrpeljivost je sada možda vidljivija nego ranije, ali da ona traje odavno, pokazuje to da brakova između Albanaca muslimana i katolika decenijama skoro da nema.
Predsjednik Gradske opštine Tuzi Frano Ljuljđuraj rekao je da sukob nije na vjerskoj osnovi i da nema političku pozadinu…”
Nakon par mjeseci od dešavanja u Dinoši, ponovo se pojavljuje problem gdje su jedna od suprotstavljenih strana ponovo Albanci islamske vjeroispovijesti. Ovog puta, epicentar sukoba je na sjeveru: Crkveni odbor iz Gusinja započeo je radove na čišćenju ruševina crkvišta u Martinovićima uz prisustvo policije zbog protivljenja mještana tog sela, Albanaca islamske vjeroispovijesti, koji tvrde da zemljište ne pripada crkvi i da sa radovima treba stati. Mještani Martinovića tvrde da je Vrhovni sud Crne Gore donio presudu u korist crkve bez ikakvog relevantnog dokumenta i ijedne činjenice, bez papira da je zemlja kupljena, prodata ili poklonjena. To zemljište je, tvrde, oteto 1933. kada je postavljen kamen temeljac za crkvu koja je rađena na svirep način: žandarmerija i vojska su tjerali seljane da izvrše sve radove i svaki dan su morali da obezbjeđuju deset radnika, da kolju tri grla stoke da se hrani vojska, žandarmerija i svještena lica. Svakog dana su radili i bili nemilosrdno maltretirani…
Nakon dvadesetak dana , nakon što je grupa mještana pokušala da spriječi postavljanje ograde i čišćenje crkvenog zemljišta, policija je intervenisala i privela 23 ‘Albanaca muslimanske vjeroispovijesti’…
Novinari “Vijesti” pedantno bilježe dešavanja s tim u vezi i prenose izjavu “Force” koja je “iskazala veliko nezadovoljstvo i protest povodom prekjučerašnjeg privođenja 22 mještanina sela Martinovići… Privođenjem i kažnjavanjem mještana samo se povećava nepovjerenje Albanaca u institucije sistema i sumnja da one selektivno djeluju. Naime, puno sličnih protesta u Crnoj Gori nije rezultiralo policijskim opsadama sela niti privođenjem i kažnjavanjem tolikog broja građana…”
Mještani sela Martinaj- Martinovići za nemila dešavanja optužuju predstavnike Srpske pravoslavne crkve, potpomognute moćnim državnim aparatom Republike Crne Gore, preko predstavnika Ministarstva unutrašnjih poslova – lokalnih i specijalnih jedinica policije, ujedno podržane od strane Ministarstva pravde i njenih naredbodavaca! Među uhapšenima je bilo maloljetnika kao i lica starih preko 80 godina.
Iako se radilo o mirnom protestu,privedeni su nakon 13-točasovnog zadržavanja kažnjeni novčanom kaznom u iznosu od 240 eura. Mještanima, i pored policijskog primitivnog zlostavljanja, najteže je palo što je nekome stalo da se u javnosti prikažu kao necivilizirani antihrišćani! Njihovo suprostavljanje uzurpaciji imovine i borba protiv nasilja i ugnjetavanja ostali su, nažalost, u drugom planu.
Iako se u oba slučaja, i u Dinoši i gusinjskom selu Martinovići, neskriveno plasira teza da je riječ o vjerskoj netrpeljivosti, interesantno je da se tim povodom nije oglasio Mešihat Islamske zajednice u Crnoj Gori? Reis Fejzić, koji je ne tako davno javno potpisivao peticiju za oslobađanje nekih okrivljenih za teška krivična djela, nije našao za shodno da se obrati javnosti u vezi sa događajima u Dinoši i Gusinju? Da li zaista smatra da je neumjesna i neukusna izjava gradonačelnika Mugoše o mještanima Dinoše, sasvim dovoljna i da ne treba da oponirati onome kome već mnogo duguje? Da li nedavnim klanjanjem dženaze precima mještana Martinovića, aktuelno rukovodstvo IZ CG smatra da je njihova obaveza prema muslimanima tog kraja izmirena u narednih 100 godina?
Vjerujemo, takođe, da pomenuti slučajevi nikako nijesu slučajni i pridružujemo se mišljenju da se radi o nastavku veoma opasnih zakulisnih igara, a na štetu svih naroda koji žive u Crnoj Gori!
16.6.2013.g./7.Ša’ban 1434.H.