Već pet ljeta bjelopoljski muslimani su u prilici da svoje najbliže na Ahiret isprate iz novosagrađene gasulhane. Malobrojni su oni koji ne mogu da se pomire sa činjenicom da se ista nalazi na ćukovačkom mezaristanu i sa nelagodom u srcima se prisjećaju hadisa Muhammeda s.a.v.s. :
»Bolje vam je sjesti na žeravicu, koja bi vam spalila odjeću i doprla do tijela, nego li da sjedate na mezar.« (Ebu Hurejre), dok edan od ashaba, Imaret ibn Hazm, neka je Allahovo zadovoljstvo na njega, kazuje:
»Jednom me je Allahov Poslanik vidio kako sjedim na jednom kaburu pa me zovnu i reče: ‘Ustani s kabura. Ne uznemiruj mrtvog pa neće ni on tebe (zbog toga na Sudnjem danu).’«
Činjenica da je nekom merhumu uzurpirano mjesto odakle će biti proživljen, je poražavajuća koliko i podatak da su se na svečanosti povodom otvaranja gasulhane čelnici Islamske zajednice snishodljivo zahvaljivali državnim funkcionerima, među kojim je bilo i onih koji su devedesetih godina prošlog vijeka aktivno učestvovali u batinanjima i maltretiranju mnogih bjelopoljskih Muslimana/Bošnjaka? Ne uliva optimizam ni nespremnost muslimansko-bošnjačkog naciona da se bori za povraćaj bespravno oduzete vakufske imovine: lokacije u strogom centru gdje su se nalazile dvije gradske džamije sa mezarjem, zgrade nekadašnje Ruždije (sada Zavičajni muzej), zgrade Crvenog krsta, brojnih vakufa u Šahovićima (današnje Tomaševo)…
Helem, “rodilo se, valja ga ljuljati”…
Nasuprot ulaza u gasulhanu, nalazi se zid sa urađenim mozaikom. Pažljivim posmatranjem može se uočiti da je na desnoj strani ukomponovan i određeni tekstualni dio u kom se naziru arapski harfovi i latinična slova.
I potom dešifrujete, kao odraz u ogledalu, latinični prijevod ajeta iz Kur’ana: SVAKO ŽIVO BIĆE ĆE SMRT OKUSITI ( El- ‘Ankebut, 57: „Svako živo biće će smrt okusiti, i Nama ćete se poslije vratiti.” i El- Enbija’, 35: „Svako živo biće smrt će okusiti! Mi vas stavljamo na kušnju i u zlu i u dobru i Nama ćete se vratiti.” )
Prva pomisao koja se nameće je da je u pitanju greška? Međutim, ova pretpostavka je neodrživa iz prostog razloga što je ovaj ajet, definitivno, najvažniji segment mozaika. Eventualno nepoznavanje arapskog pisma, ne opravdava previd prijevoda na našem jeziku! Što, opet, dovodi do opravdane pretpostavke da se radi o namjeri. U čemu je, onda, poenta i ko stoji iza toga?
Autor projekta gasulhane je eminentni arhitekta čiji ugled seže i van granica Crne Gore. Vjerovatno iz tog razloga je i dio profesorskog kadra na podgoričkom Arhitektonskom fakultetu. Ono što je manje poznato javnosti jeste podatak da je isti bio među prvim predsjednicima Rotary kluba za sjever Crne Gore. Dobri poznavaoci prilika navode da su Rotary udruženja, u stvari, ‘obdanište’ masonske organizacije, kao i da njihov predsjednik može biti samo onaj ko je ‘posvećen’, tj. ko je već ‘opasao kecelju i navukao bijele rukavice’. S obzirom da se radi o organizaciji koja, uglavnom, insistira na tajnosti, do potvrde ovih podataka se teže dolazi. Međutim, ako pogledamo neke od projekata dotičnog arhitekte, primijetićemo da je na mnogim od njih ukomponovana piramida, kao jedan od najpoznatijih masonskih simbola.
Može se vidjeti da je to najčešće u vidu kupole iznad dimnjaka, međutim nije isključeno da bi se stručnjaci za ovu problematiku susreli sa još nekim simbolima. Očigledna opsjednutost piramidama nije se mogla izbjeći ni kada je u pitanju izabrani projekat zgrade Mešihata Islamske zajednice Crne Gore i Bošnjačko-muslimanskog kulturnog centra u Podgorici. (Da podsjetimo, autor je povodom protesta podgoričkih Starovarošana iste ubjeđivao da se u planiranom objektu novog Mešihata, “neće obavljati molitva”?!)
Ili je, možda, u bjelopoljskoj gasulhani ‘spiritus muvens’ zapravo autor mozaika? Mladi i već slavom ovjenčani akademski slikar, jedan od rukovodilaca bjelopoljskog Centra za kulturu koji je, treba li reći, takođe ušao u rotarijanske vode, ni manje ni više nego na mjesto ‘dolazećeg predsjednika’ bjelopoljskog Rotary kluba. Nije bez značaja pomenuti da je isti ‘onomad’ bio i jedan od kandidata za odbornika na listi DPS-a za Bijelo Polje.
Inače: „simbol je nešto što predstavlja ili sugeriše nešto drugo, zbog odnosa, povezanosti, konvencije ili slučajne sličnosti; natčulnom percepcijom: vidljivi znak nečeg nevidljivog…“. Simbolizam se služi konvencionalnim ili tradicionalnim znakovima u predstavljanju ‘paganskih bogova i boginja’.
“Piramida je blisko povezana po simboličkom značenju sa trouglom, zapravo ima trouglast oblik. Brojne Nju ejdž (New age) zajednice i grupe, kao što je Institut za nauke isceljivanja (Institute of Healing Sciences) u Njujorku, podigle su strukture u obliku piramide. Neke Nju ejdž crkve stavljaju male makete piramida na svoje oltare. Nju ejdžeri veruju u moć piramide. Neki nose minijaturne piramide na lančićima da bi u telo uneli pozitivne energetske sile; drugi prave kartonske piramide i stavljaju ih vrlo blizu hrane, verujući u lekovitu i zaštitnu moć piramida…“ (Dr Keti Barns: Masonski i okultni simboli)
Možda sve navedeno sliči ‘teoriji zavjere’, ili je u pitanju niz slučajnosti? U svakom slučaju, za očekivati je objašnjenje Islamske zajednice (koja je usvojila i realizovala niz projekata gore pomenutog autora). Da li piramida ima i kakvu simboliku u islamskoj religiji i kulturi, osim asocijacije na faraona (‘fir’awn’) koji se pominje u Kur’anu ? Zvaničnici IZ imaju vrlo bliske kontakte i sa nekim drugim poznatim ličnostima koje slove za ‘velike majstore’ crnogorske masonske lože. Mada, nekim imamima u Islamskoj zajednici sigurno nije nepoznato i da se sihirbazi često u svojim crnomagijskim ritualima koriste ‘izvrnutim’ tekstovima iz Kur’ana, kao i da se brojni rituali te vrste vrlo često izvode na starim grobljima!?
18.6.2014.g./ 20.Ša’ban 1435.H.